Data ostatniej aktualizacji:
Status autostrad na Litwie mają tak naprawdę tylko dwie trasy – prawie 200 kilometrowa A1 (odcinek od Kowna do Kłajpedy) oraz ponad 130 kilometrowa A2. Jedynie one w 100% spełniają wymogi prawdziwych dróg szybkiego ruchu, czyli mają po prostu po dwie jezdnie w każdym kierunku oraz bezkolizyjne skrzyżowania. Dobrze się też składa, iż jedna z nich prowadzi ze wschodu na zachód, a druga z północy na południe Litwy. Tym sposobem można dość szybko dotrzeć autostradami na większość terenów w tym kraju.
Patrząc jednak na mapę Litwy, to tras z oznaczeniem dużej litery A jest znacznie więcej. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że reszta z nich to drogi magistralne, które jeszcze nie spełniają kryteriów, by zasłużyć na miano autostrad. Wymagają one modernizacji, którą stopniowo starają się wdrażać litewskie władze. Natomiast najważniejszą informacją, która najbardziej interesuje kierowców z Polski, jest fakt że jazda po drogach i autostradach w Litwie nie wymaga zakupu jakichkolwiek winiet.
Zanim wyruszysz w podróż upewnij się, że masz aktualne ubezpieczenie
Ubezpieczenie OC / AC
Sieć drogowa i autostradowa na Litwie
Jeśli chodzi o sieć autostrad na Liwie, to trzeba przyznać, że jest ona jeszcze w fazie planowania. Oprócz tras A1 (części) i A2, to reszta głównych dróg posiada jedynie jedną jezdnię oraz kolizyjne skrzyżowania. Mimo to sieć drogowa na Litwie jest w pełni rozwinięta i zbytnio nie odbiega od tego co znamy z naszego kraju. Bez problemu dotrzemy tu w każde interesujące nas miejsce, nie tylko do tych największych miast. Czasem będziemy podróżować po Litwie drogami niższej klasy, położonymi gdzieś na prowincji, które wymagają gruntownego remontu. Jednak to samo mamy u nas w Polsce, gdzieś na bardziej wiejskich terenach.
Warto też dodać, że sieć drogowa i autostradowa na Litwie jest w o wiele lepszym stanie, niż w sąsiednich krajach, które wyodrębniły się po rozpadzie Związku Radzieckiego. Wielu kierowców chwali sobie jazdę po litewskich drogach, tym bardziej że nie muszą za nie płacić. Do tego panuje na nich zdecydowanie mniejszy ruch. Co również może ulec zmianie, gdy zostanie ukończona budowa trasy Via Baltica. Długość wszystkich dróg na Liwie liczy sobie ponad 67 tysięcy kilometrów. Do tego trzeba wiedzieć, iż przez ten stosunkowo niewielki kraj przebiega aż sześć europejskich tras: E28, E67, E77, E 85, E262 i E272.
Autostrady na Litwie
Autostrady na Liwie to w zasadzie dwie trasy A1 i A2. Cała reszta dopiero aspiruje do miana dróg szybkiego ruchu z prawdziwego zdarzenia. Nie przeszkadza to w ich oznaczaniu na mapie dużą literką A oraz odpowiednią liczbą. W sumie autostrad i pozostałych głównych dróg na Litwie jest 21, w tym wliczając obwodnice większych miast. Ich łączna długość to 21 tysięcy kilometrów.
Stolica Litwy – Wilno jest połączona z pozostałymi metropoliami, drogami o standardzie zbliżonymi do autostrad, przez co podróżuje się po nich bardziej komfortowo. Tym bardziej, że ogólna infrastruktura znajdująca się przy trasach jest całkiem dobrze rozwinięta. Chodzi tu zarówno o usługi gastronomiczne i noclegowe, miejsca do parkowania, a także stacje benzynowe.
Warto też dodać, że większość autostrad na Litwie jest na etapie projektowania. Obecnie największe znaczenie ma odcinek E67, który wejdzie w skład trasy Via Baltica. Będzie to główna arteria łącząca kraje bałtyckie z Finlandią, Polską i Czechami. Fragment przebiegający przez Litwę ma zostać ukończony w 2022 roku, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem.
Lista autostrad i głównych dróg na Litwie:
– A1 to trasa z Wilna do Kłajpedy, która na odcinku ponad 200 kilometrów z Kowna do Kłajpedy jest pełnoprawną autostradą.
– A2 to prawie 136 kilometrowa autostrada, łącząca stolicę Litwy z Poniewieżem.
– A3 to jedna z głównych dróg w tym kraju, prowadząca z Wilna do granicy z Białorusią
– A4 wiedzie ze stolicy Litwy do Druskiennik, i dalej do białoruskiej granicy.
– A5 prowadzi z Kowna do Mariampolu i dalej w stronę granicy z Polską.
– A6 łączy Kowno z Jeziorosami, aż do łotewskiej granicy.
– A7 to trasa która wiedzie z Mariampolu do Kibarty, w stronę granicy z Rosją.
– A8 prowadzi z Poniewieża przez Aristav, aż do Sitkunai.
– A9 to główna droga łącząca Poniewież z Szawle.
– A10 wiedzie z Poniewieża do Poswolu, a dalej do granicy z Łotwą.
– A11 prowadzi z Szawle do Połąga.
– A12 biegnie od łotewskiej granicy, przez Szawle, Taurogi, aż do granicy z Rosją.
– A13 łączy Kłapedę z Butynga, a dalej z łotewską granicą.
– A14 wiedzie z Wilna do Uciana.
– A15 prowadzi ze stolicy Litwy do Soleczników i potem wprost do granicy z Białorusią.
– A16 biegnie z Wilna, przez Preny, aż do Mariampolu.
– A17 to obwodnica Poniewieża o długości ponad 22 kilometrów.
– A18 to z kolei 17 kilometrowa obwodnica Szawli.
– A19 ma długość niecałych 8 kilometrów i oplata południową część Wilna.
– A20 to z kolei północna obwodnica Wiłkomierza.
– A21 to ponad trzykilometrowa obwodnica Poniemunia.
Zobacz też autostrady w Niemczech.
Mapa autostrad na Litwie
Na poniższej mapie znajdziesz wszystkie autostrady na Litwie:
Winiety na Litwie
Tak jak już wspominaliśmy samochody osobowe korzystając z autostrad i dróg na Litwie nie muszą posiadać żadnych winiet. Jazda po litewskich drogach jest w zupełności bezpłatna. Dotyczy to nie tylko samochodów osobowych, ale również wszystkich aut do ośmiu miejsc pasażerskich (plus kierowca), a także motocykli. Wszystkie inne pojazdy powyżej 3,5 ton masy całkowitej oraz powyżej ośmiu miejsc pasażerskich są objęte obowiązkiem uiszczenia opłaty za jazdę drogami i autostradami na Litwie.
System opłat dla samochodów ciężarowych, busów (powyżej 9 miejsc siedzących) i autobusów oparty jest tu na winietach. Mniej więcej do dwóch lat nie ma już tradycyjnych naklejek, a opłaty można dokonać tylko drogą elektroniczną. Cena winiet na Litwie dla samochodów ciężarowych i autobusów jest uzależniona od ich wagi oraz czasu przez który chcą korzystać z tutejszych dróg. Do wyboru są winiety dzienne, tygodniowe, miesięczne i roczne. Można je kupić poprzez stronę internetową litewskiej Dyrekcji Dróg Krajowych – https://keliumokestis.lt/pages/mainPage.xhtml;jsessionid=FB4Yzdyfj+fn-C9-MPcc3ziR?faces-redirect=true i opłacić za pomocą smsa.
Sprawdź także autostrady w Czechach.
Co jeszcze warto wiedzieć o podróżowaniu samochodem po Litwie?
Jazda po litewskich drogach jest dość komfortowa. Warto na pewno uważać na progi zwalniające umieszczone również na głównych drogach, szczególnie na terenie zabudowanym. Oprócz tego niektóre z dróg, szczególnie te na wsiach mogą być szutrowe, co nie zawsze wskaże nawigacja. Sami prowadzący Litwini także lubią prowadzić dość swobodnie, na przykład nie korzystając z drogowskazów, czy niespodziewanie zawracając w miejscach niedozwolonych.
Warto też wiedzieć, iż na drogach w Litwie obowiązują nieco inne zasady w ruchu drogowym. Tutaj zielone strzałki, które u nas umożliwiają warunkowy skręt w prawo, są umieszczone na stałe. Z tego też powodu zawsze można zrobić ten manewr. Jednak przestrzegając zasady znaku stop oraz zatrzymania się przed przejściem dla pieszych, by upewnić się, że przechodnie są bezpieczni.
Z kolei na skrzyżowaniach ze sygnalizacją świetlną, skręt w lewo na pasie do tego przeznaczonym jest regulowany osobnym sygnalizatorem. Jeśli jest podświetlony na zielono, możemy jechać, inaczej trzeba czekać. Nie ma tu, po prostu czerwonej strzałki. Trzecią nieco odmienną zasadą do naszej jest fakt, iż na Litwie można zawracać i skręcać w lewo z lewego (szybkiego) pasa ruchu. Obejmuje to również wielopasmówki w miastach oraz drogi szybkiego ruchu.
Jeśli chodzi o dopuszczalną prędkość, z jaką można się poruszać po drogach i autostradach na Litwie to wygląda to następująco:
- na terenach zabudowanych można jechać do 50 km/h
- poza obszarem zabudowanym, na drogach nieasfaltowych jeździmy z prędkością do 70km/h
- na trasach szybkiego ruchu można jechać do 110 km/h (z przyczepą do 90 km/h)
- z kolei na autostradach jeździmy z prędkością 130 km/h (z przyczepą do 90 km/h)
Wyjątkiem są tu kierowcy, którzy prowadzą dopiero poniżej dwóch lat. Ich obowiązuje zasada, by nie przekraczać prędkości 90 km/h. Również w terminie od listopada do marca, dopuszczalne wartości się obniżają, na drogach szybkiego ruchu do 100 km/h i na autostradach do 110 km/h, ze względu na trudniejsze warunki pogodowe.
Podróżując po drogach na Litwie trzeba mieć przy sobie polskie prawo jazdy oraz ważny dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport. Do tego potrzebny jest także dowód rejestracyjny wraz z ważnym przeglądem technicznym naszego pojazdu oraz OC. Jeśli prowadzimy firmowe auto przyda się również pozwolenie firmy leasingowej, przetłumaczone na język angielski.
Jeśli chodzi o obowiązkowe wyposażenie naszego samochodu, to na Litwie musimy mieć gaśnicę, apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, a także kamizelkę odblaskową, jeśli opuszczamy auto poza terenem zabudowanym. W czasie zimowym obowiązują zimowe opony, natomiast kiedy ciągniemy przyczepę, która jest szersza od naszego pojazdu, wówczas musimy mieć też dodatkowe lusterka boczne i jeszcze jeden trójkąt ostrzegawczy.
Zobacz także autostrady na Słowacji.
Na Litwie obowiązuje jazda w zapiętych pasach bezpieczeństwa i z włączonym światłami mijania, przez cały rok. Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi wynosi tu 0,4 promila. Jednak świeży kierowcy, poniżej dwóch lat jazdy, w ogóle nie mogą nic wypić. Dzieci do 135 cm wzrostu muszą być przewożone w specjalnych fotelikach. Natomiast rozmowy przez telefon podczas prowadzenia pojazdu są tu możliwe tylko przy pomocy zestawu głośnomówiącego.
Ważne telefony na Litwie
– 01 straż pożarna
– 02 policja
– 03 pogotowie ratunkowe
– 112 numer alarmowy
– 118 informacja telefoniczna
– +370 5 2194 700 Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Wilnie
Jakie są Wasze opinie na temat autostrad na Litwie? Na opinie czekamy na forum.