Autostrady w Holandii / Winiety, opłaty drogowe i drogi szybkiego ruchu

Autostrady w Holandii, to jedne z lepszych tras pod względem jakości, zaraz po tych ze Szwajcarii. Jazda nimi jest komfortowa i w miarę płynna. Do tego stanu rzeczy przyczynił się w tym kraju fakt, zastąpienia skrzyżowań rondami oraz ustawieniem mniejszej ilości znaków z ograniczeniem prędkości, dzięki czemu przez dłuższe odcinki dróg można tu jechać jednym tempem.

Do tego Holandia może poszczycić się jedną z najgęściej rozbudowanych sieci autostrad, nie tylko w Europie, ale i na świecie. Jest ich tu aż 64 kilometry, na każde 1000 kilometrów dróg. Bezpieczeństwa na nich strzegą, równie gęsto rozsiane kamery monitorujące. Natomiast policja w przypadku przekroczenia obowiązujących przepisów, bezwzględnie karze kierowców z całą surowością, wysokimi mandatami.

Zanim wyruszysz w podróż upewnij się, że masz aktualne ubezpieczenie

Ubezpieczenie turystyczne

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%. Sprawdź promocje!

Ubezpieczenie oc ac

Ubezpieczenie OC / AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu. Nawet do 50% taniej!

Rodzaje dróg w Holandii

Łączna liczba wszystkich dróg w Holandii to aż 140 tysięcy kilometrów. Trasy te można podzielić administracyjnie na cztery kategorie:

  • drogi krajowe – po holendersku rijkswegen, które w większości są drogami ekspresowymi i autostradami. Na mapie są oznaczone dużą literą oraz jedną lub dwoma cyframi.
  • drogi prowincjonalne – które na mapie są oznaczone dużą literą oraz trzema liczbami. Jeśli chodzi o ten rodzaj dróg, to tylko niewielki ich odsetek jest autostradami.
  • drogi miejskie – to najliczniejsza grupa dróg, które umożliwiają lokalną komunikację.
  • drogi pod zarządem organów gospodarki wodnej – które są częścią wałów i systemów przeciwpowodziowych, a także składową zapór.
Autostrady w Holandii
Autostrady w Holandii / Winiety, opłaty drogowe i drogi szybkiego ruchu

Sprawdź także autostrady w Belgii.

W Holandii istnieje również drugi podział na drogi, ze względu na ich funkcje:

  • N-roads – czyli drogi przeważnie jednojezdniowe, które nie są ani autostradami, ani trasami ekspresowymi. Zazwyczaj to drogi prowincjonalne, na mapie oznaczone dużą literą N oraz trzema liczbami. Co istotne, ważniejsze z nich mają liczby poniżej 400, te mniej ważne od 400 do 999. Ograniczenie prędkości na N-roads wynosi albo 80 albo 60 km/h. Przeważnie są również na nich wydzielone trasy dla rowerzystów. Natomiast pojazdy rolnicze w ogóle nie mogą na nie wjeżdżać.
  • Drogi ekspresowe – po holendersku autoweg, są oznaczone dużą literą N oraz dwoma cyframi. Ograniczenie prędkości tu, to przeważnie 100 km/h.
  • Autostrady – po holendersku autosnelweg, to trasy szybkiego ruchu, gdzie ograniczenie prędkości wynosi 120 km/h (gdzieniegdzie nawet i 130 km/h).

Do tego w strefach zabudowanych można wyróżnić jeszcze drogi miejskie – stadroutes. Tak naprawdę występują one tylko w pięciu miastach w Holandii: w Hadze, Almere, Rotterdamie, Nijmegen i stolicy, czyli Amsterdamie. Łączą one wewnętrzne miejskie trasy z obwodnicami i są oznakowane małą literą s oraz cyfrą od 100 w górę. Trzeba też zdawać sobie sprawę o istnieniu dróg fietsstraat w Holandii, są to bowiem trasy przeznaczone z założenia dla ruchu rowerowego.

Co nie oznacza, że auta nie mogą się po nich poruszać.

Jednak na fietsstraat bezwzględne pierwszeństwo mają rowerzyści.

Autostrady w Holandii

Autostrady w Holandii tworzą gęsta sieć, okalającą cały kraj. Jest ich tu prawie 2400 kilometrów, co umożliwia komfortowe przemieszczanie się pomiędzy mniejszymi i większymi miejscowościami. Jak już wspomnieliśmy są one monitorowane, dzięki umieszczonym na trasach kamerom oraz oczywiście patrolom policji.

Autostrady w Holandii są oznaczone na mapie dużą literą A oraz odpowiednią cyfrą, jeśli chodzi o drogi krajowe oraz dużą literą E z odpowiednią liczbą na zielonym tle, jeśli chodzi o trasy międzynarodowe.

Autostrady w Holandii
Autostrady w Holandii / Źródło: Wikipedia

W Holandii można wymienić następujące autostrady:
– A1 to trasa, która przebiega przez cztery holenderskie prowincje. Zasadniczo łączy stolicę w Amsterdamie z terenami przygranicznymi z Niemcami.
– A2 prowadzi z Amsterdamu do belgijskiej granicy, a swój początek ma na rozwidleniu autostrady A10.
– A4 to dwuetapowa autostrada, która łączy stolice Holandii z granicą w Belgii. Niestety nadal nie wybudowano brakującego elementu, który tworzył by jej ciągłość.
– A5 to krótki odcinek autostrady, którego rolą jest łączenie dwóch dróg – A9 z A4.
– A6 biegnie od miejsca, gdzie krzyżuje się z autostradą A1, do Joure.
– A7 prowadzi z Zaandam, do granicy z Niemcami, przy okazji jest najdłuższym odcinkiem trasy szybkiego ruchu w Holandii.
– A8 to kolejny krótki fragment sieci autostrad, łączący Amsterdam z Zaanstad.
– A9 rozpoczyna się u styku z autostradą A1 i dalej biegnie do stolicy Holandii, a potem dalej jeszcze do Alkmaar.
– A10 to akurat jedna z obwodnic Amsterdamu.
– A12 prowadzi z Hagi, ku granicy z Niemcami. Autostrada ta jest łącznikiem wschodu z zachodem w tym kraju.
– A13 łączy dwa duże holenderskie metropolie, czyli Hagę z Rotterdamem.
– A15 nie jest w pełni ukończona i biegnie z Rotterdamu do Nijmegen.
– A16 prowadzi z Rotterdamu do granicy z Belgią.
– A17 wiedzie z Moerdijk do Roosendaal.
– A18 to długi odcinek autostrady łączący Zevenaar z Varsseveld.
– A20 prowadzi z Goudy do Maassluis.
– A22 wiedzie z Velsen do Beverwijk.
– A27 łączy kilka miast: Bredę, Utrecht, Huizen oraz Almere.
– A28 biegnie z Utrecht do Groningen.
– A29 wiedzie z Rotterdamu do Dinteloord.
– A30 łączy Braneveld z Ede.
– A31 biegnie z Harlingen do Leeuwarden.
– A32 wiedzie z Meppel do Leeuwarden.
– A35 łączy Enschede z Wierden.
– A37 biegnie z Hoogeveen do Zwartemeer.
– A38 prowadzi z Ridderkerk do łączenia z autostradą A15 i A16.
– A44 wiedzie z Wassenaar do Nieuw-Vennep.
– A50 łączy Eindhoven ze Zwolle i przy okazji jest łącznikiem terenów północy z południem w Holandii.
– A58 biegnie z Eindhoven, przez Tilburg, Bredę, Roosendaal, Goes, Middelburg, do Vlissingen.
– A59 prowadzi z Willemstad do Oss.
– A65 wiedzie z Tilburg do Berkel-Enschot.
– A67 łączy belgijskie tereny przygraniczne z podobnymi, tyle że niemieckimi w Holandii.
– A73 to fragment sieci autostrad, który zespaja autostradę A50 z A2.
– A74 biegnie z Venlo do granicy z Niemcami.
– A76 prowadzi od belgijskiej do niemieckiej granicy na terenie Holandii.
– A77 wiedzie z Boxmeer do niemieckiej granicy.
– A79 łączy autostradę A2 z A76.
– A200 biegnie z Zwanenburga do Haarlem (dawna A5).
– A208 prowadzi z Velsen do Haarlem.
– A256 wiedzie z Goes do autostrady A58.
– A261 łączy Tilburg z Loon op Zand.
– A325 biegnie z Arnhem do Nijmegen (dawna A52).
– A326 prowadzi z Wijchen do Nijmengen.
– A348 wiedzie z Arnhem do Dieren (dawna A48).

Winiety w Holandii

Dobra wiadomość jest taka, że w Holandii nie obowiązują żadne winiety, gdyż poruszanie się tutejszymi autostradami jest w zupełności bezpłatne. Dotyczy to wszystkich pojazdów osobowych. Samochody ciężarowe, z masą całkowitą powyżej 12 ton, muszą wykupić eurowinietę.

Do wyboru są taryfy: jednodniowe, tygodniowe, miesięczne oraz roczne. Winietę najprościej jest kupić przez stronę internetową, np. – https://www.eurovignettes.eu/portal/pl/booking/booking

Cena dziennej eurowiniety w Holandii to mniej więcej 12 euro, wszystko zależy od rocznika samochodu, którym zamierzamy podróżować po tym kraju.

Zobacz też ceny w Amsterdamie.

Winiety w Holandii
Winiety w Holandii / Cena / Gdzie kupić? Jak i gdzie przykleić?

Opłaty drogowe w Holandii

Podróżowanie autostradami w Holandii jest bezpłatne. Jednymi opłatami jakie tam na nas czekają, to te za przejazd dwoma tunelami: Dordse Kil (https://www.kiltunnel.nl/) oraz Westerschelde (https://www.westerscheldetunnel.nl/nl/).

Pierwszy z nich umiejscowiony jest między Gravendeel, a Dordrechtem. Z kolei tunel Westerschelde położony jest pomiędzy wyspą Zeeland, a drogą Baarland-Terneuzen. Jednak opłaty za skorzystanie z nich nie są wysokie i prezentują się następująco:

Zobacz także jakie są autostrady w Niemczech.

Cennik przejazdu przez tunel Dordse Kil

  1. piesi i rowerzyści korzystają z niego za darmo
  2. auta osobowe do 2,3 metra wysokości płacą 2 euro (telekartą 1,45 euro)
  3. samochody powyżej 2,3 metra muszą zapłacić odpowiednio 5 euro (telekartą 3,80 euro)

Cennik przejazdu przez tunel Westerschelde

  • kategoria pierwsza obejmująca wszystkie samochody osobowe, za które trzeba zapłacić 5 euro
  • kategoria druga, do której należą samochody z przyczepami kempingowymi muszą zapłacić 7,45 euro
  • kategoria trzecia obejmująca samochody ciężarowe, musi uiścić 18,20 euro
  • kategoria czwarta, do której należą cztero- i więcej osiowe pojazdy muszą zapłacić 25 euro
  • kategoria piąta dotyczy motocykli, gdzie przejazd przez ten tunel kosztuje 2,50 euro

Sprawdź też aktualne ceny w Holandii.

Co jeszcze warto wiedzieć o poruszaniu się po drogach i autostradach w Holandii?

Jeśli chodzi o wymagane dokumenty, jakie należy mieć przy sobie podróżując po drogach w Holandii, to są nimi polskie prawo jazdy oraz dokument tożsamości. Może być to dowód osobisty, ważny jeszcze przez pół roku lub paszport, ważny przynajmniej jeszcze przez 3 miesiące. Oprócz tego trzeba mieć dowód rejestracyjny, wraz z aktualnym przeglądem, stwierdzającym dobry stan techniczny naszego pojazdu oraz ubezpieczenie OC.

W Holandii nie obowiązkowe, ale zalecane jest również posiadanie ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków (NNW). Z kolei karta EKUZ uprawnia do korzystania z usług medycznych w tym kraju. Bardziej przezornym poleca się także wykupienie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego, które w razie czego pokryje koszty bardziej zaawansowanej obsługi medycznej, a przede wszystkim kosztów specjalistycznego transportu z powrotem do naszego kraju.

Ograniczenie prędkości w Holandii wygląda następująco:

  • w terenie zabudowanym dozwolona prędkość to 50 km/h
  • poza nim można jechać do 80 km/h
  • z przyczepą kempingową, zarówno po drogach ekspresowych, jak i autostradzie można jechać do 90 km/h
  • auta osobowe mogą po drogach ekspresowych jeździć z prędkością 100 km/h
  • samochody osobowe po autostradach natomiast mogą rozpędzić się do 120, a czasem 130 km/h
Holandia autostrady
Holandia autostrady, drogi szybkiego ruchu i opłaty drogowe

W Holandii na wyposażeniu każdego pojazdu musi być obowiązkowo trójkąt ostrzegawczy, a jeśli dodatkowo ciągniemy przyczepę, to nawet dwa. Natomiast gaśnica, apteczka czy komplet zapasowych żarówek są jedynie elementami zalecanymi.

Światła mijania nie są również obowiązkowe do jazdy przez cały rok. Trzeba je włączyć jedynie w nocy oraz w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych. Natomiast pasy bezpieczeństwa muszą być zapięte przez cały czas, podczas jazdy, przez wszystkich uczestników ruchu.

Ilość dopuszczalnego poziomu alkoholu we krwi w Holandii to 0,5 promila. U kierowców, którzy niedawno zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdu (poniżej pięciu lat), tolerancja ta jest jeszcze niższa, bo wynosi zaledwie 0,2 promila. Dzieci do 12 roku życia muszą być przewożone w specjalnych fotelikach. Natomiast rozmowy przez telefon, podczas prowadzenia pojazdu, można odbyć tylko przy pomocy zestawu głośnomówiącego.

Przy okazji poruszania się autostradami w Holandii warto zajrzeć i zobaczyć zabytki i atrakcje Amsterdamu.

Mapa autostrad w Holandii

Na poniższej mapie znajdziesz autostrady w Holandii:

Ważne numery telefonów w Holandii

  1. europejski numer alarmowy 112
  2. pomoc drogowa +31 70 314 14 14
  3. telefon alarmowy Wydziału Konsularnego +31 615 852 600
  4. Ambasada RP w Hadze +31 70 79 90 100

Dodaj opinie na forum