Autostrady w Niemczech / Winiety i opłaty drogowe

Sława niemieckich autostrad już dawno je wyprzedziła. Nie ma chyba osoby na świecie, która na dźwięk słowa autostrada, nie pomyśli o niemieckiej ziemi. Drogi szybkiego ruchu w Niemczech uchodzą za wzór tego jak należy je budować i jak je eksploatować, by wszystko działało jak w zegarku. Niemieckie autostrady są znane ze swojej niezawodności, solidności i jazdy bez ograniczeń, która jednak jest miejscami obwarowana obostrzeniami.

Mimo iż Niemcy są już jedynym państwem, gdzie teoretycznie nie ma ograniczeń prędkościowych na autostradach, to w praktyce jedynie ponad połowa rzeczywiście ich nie ma. Reszta dróg jest albo aktualnie w remoncie, albo to fragmenty uznane za zbyt niebezpieczne lub z zakrętami, na których najczęściej dochodzi do wypadków, na które są nałożone ograniczenia z urzędu. Do tego zalecana jest tu maksymalna prędkość do 130 km/h.

Autostrady w Niemczech
Autostrady w Niemczech / Opłaty drogowe, drogi szybkiego ruchu, winiety

Winiety w Niemczech

W Niemczech do dnia dzisiejszego nie ma winiet. Ogólnie największą zaletą niemieckich autostrad, oprócz teoretycznego braku limitów prędkości, jest brak opłat za ich korzystanie. Oczywiście oprócz dwóch płatnych tuneli, za których przejechanie trzeba zapłacić.

Pomysł o nałożeniu opłat za jazdę niemieckimi autostradami przewija się już od lat. Jednak ani rząd z Angelą Merkel na czele, ani Unia Europejska nie są temu przychylne. Natomiast temat ten powraca ze względu na ochronę środowiska i klimatu. Z drugiej strony już obecnie auta, które najbardziej zanieczyszczają powietrze, czyli pojazdy powyżej 7,5 tony, są zmuszone do opłat na rzecz niemieckiego państwa. Zatem przychód z korzystania z autostrad w Niemczech jakiś jest.

Zanim wyruszysz w podróż upewnij się, że masz aktualne ubezpieczenie

Ubezpieczenie turystyczne

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%. Sprawdź promocje!

Ubezpieczenie oc ac

Ubezpieczenie OC / AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu. Nawet do 50% taniej!

Autostrady w Niemczech

Obecnie sieć autostrad w Niemczech ma prawie 13 tysięcy kilometrów długości. Przy naszych 4 tysiącach w Polsce, wypada naprawdę bardzo dobrze. Co ciekawe taka ilość autostrad co u nas obecnie, w Niemczech była pod koniec lat 60-tych. Zatem jeszcze dużo do zrobienia w tej kwestii przed nami.

Po autostradach w Niemczech, mimo ogólnego braku limitów prędkości, jeździ się wygodnie i bezpiecznie. O wiele więcej wypadków śmiertelnych zdarza się tu na zwykłych drogach, gdzie są nakazy jazdy np. do 100 km/h. Trzeba też uczciwie przyznać, że sieć autostrad na terenie Niemiec jest już od tak długiego czasu, że społeczeństwo w pełni nauczyło się z nich korzystać. Mało tego, większość nawet popiera pomysł, by wprowadzić na nich ograniczenia prędkościowe.

Warto też od razu obalić jeden z krążących mitów, jakoby sam Hitler był pomysłodawcą budowy autostrad w Niemczech. Dyktator był jedynie kontynuatorem prac, rozpoczętych na długo przed jego rządami. Faktem natomiast jest to, że pierwszy odcinek autostrady w Europie został oddany do użytku właśnie w Niemczech, w 1921 roku. Najdłuższą niemiecką autostradą jest obecnie A7, która mierzy aż 960 kilometrów.

Autostrady w Niemczech są oznaczone dużą literą A (od słowa Autobahn) oraz odpowiednią cyferką. Jak to w niemieckim kraju bywa, wszystko jest także dobrze uporządkowane. I tak po konkretnym numerze autostrady można wywnioskować w jakimi kierunku ona biegnie. W Niemczech bowiem autostrady z parzystymi liczbami kierują ze wschodu na zachód, a nieparzyste z południa na północ. Najważniejsze autostrady w Niemczech, z punktu transportowego są oznaczone numerami od 1 do 9, natomiast trasy bardziej regionalne i lokalne mają oznaczenia dwu- albo nawet trzycyfrowe.

Ze względu na jakość, a przede wszystkim brak opłat, kierowcy z Polski bardzo chętnie korzystają z niemieckich autostrad. Nasze kraje łączą trasy: A2, A4, A6 i A18. Najczęściej korzystamy z niemieckich tras, podczas urlopu, wyjeżdżając na zagraniczne wakacje.

Autostrady w Niemczech:
– A1 prowadzi z Heiligenhafen do francuskiej granicy w Saarbrücken
– A2 łączy Oberhausen z Berlinem. Trasa ta nazywana jest Warszawską Aleją.
– A3 wiedzie od holenderskiej granicy w Elten do austriackiej granicy w Pocking
– A4 biegnie z Aachen do Görlitz
– A5 prowadzi z Hattenbach do Weil nad Renem
– A6 łączy Saarbrücken z Waidhaus
– A7 wiedzie z Handewitt ku Füssen
– A8 biegnie z Perl do Piding
– A9 prowadzi z Poczdamu do Monachium
– A10 autostrada okalająca Berlin i Poczdam
– A11 łączy pierścień berliński z Penkun
– A12 wiedzie z Berlina (obwodnicy) do Frankfurtu nad Odrą
– A13 biegnie z obwodnicy Berlina do Drezna
– A14 autostrada nie ukończona w pełni, dzieli się na dwa fragmenty od Wismar do Schwerin oraz od Magdeburga do Nossen
– A15 prowadzi z Lübbenau/Spreewald do Forst
– A17 łączy Drezno z Bad Gottleuba
– A19 wiedzie z Rostock do Wittstock/Dosse
– A20 biegnie z Bad Segeberg do Prenzlau
– A21 po ukończeniu prowadzić będzie z Kiloni do Handorfem
– A23 łączy Heide z Hamburgiem
– A24 wiedzie z Hamburga do Berlina
– A25 biegnie z Hamburga do Geesthacht
– A26 prowadzi ze Stade do Horneburga
– A27 łączy Cuxhaven z Walsrode
– A28 wiedzie z Leer do Bremen
– A29 biegnie z Wilhelmshaven do Oldenburga
– A30 prowadzi z Rheine do Bad Oeynhausen
– A31 łączy Emdem z Bottrop
– A33 autostrada dwuetapowa, która wiedzie z Osnabrück do Borgholzhausen oraz z Bielefeld do Paderborn
– A36 prowadzi z Brunszwiku do Bernburga
– A37 autostrada łączy Burgdorf z Misburgiem, a potem dwie części Hannoweru
– A38 łączy Nordhausen z Lipskiem
– A39 wiedzie z Hamburga do Lüneburg i dalej z Wolfsburga do Salzgitter
– A40 biegnie z Moers do Dortmundu
– A42 prowadzi z Kamp-Lintfort do Dortmundu
– A43 łączy Münster z Wuppertal
– A44 wiedzie z Aachen do Hessisch Lichtenau (docelowo)
– A45 prowadzi z Dortmundu do Aschaffenburga
– A46 biegnie z Heinsberga etapami do Brilonu
– A48 łączy Koblencję z węzłem drogowym AD Dernbach
– A49 wiedzie z Kassel do Neuentalu
– A52 prowadzi z Mönchengladbach do Essen, i potem z Gelsenkirchen do Marl
– A57 biegnie z Goch do Koloni
– A59 łączy Dinslaken z Bonn (etapami)
– A60 wiedzie z Winterspelt do Rüsselsheim nad Menem
– A61 prowadzi z Viersen do Hockenheim
– A62 biegnie z Nonnweiler do Pirmasens
– A63 łączy Moguncję z Kaiserslautern
– A64 wiedzie z Trewir do Langsur
– A65 prowadzi z Ludwigshafen nad Renem do Karlsruhe
– A66 biegnie z Eltville nad Renem do Fuldy
– A67 łączy Rüsselsheim nad Menem z Viernheim
– A70 wiedzie z Schweinfurtu do Bayreuth
– A71 prowadzi z Sangerhausen do Schweinfurtu
– A72 biegnie z Hof do Born
– A73 łączy Schleusingen z Feucht
– A81 wiedzie z Würzburga do Singen
– A92 prowadzi z Neufahrn bei Freising do Deggendorfu
– A93 biegnie z Hof do Rosenheim (etapami)
– A94 łączy etapami Monachium z Malching
– A95 wiedzie z Monachium do Partenkirchen
– A96 prowadzi z Lindau nad Jeziorem Bodeńskim do Monachium
– A98 biegnie z Weil nad Renem do Stockach (etapowo)
– A99 obwodnica Monachium

Autostrady w Niemczech
Autostrady w Niemczech / Źródło: Wikipedia. Mapa autostrad w Niemczech

Opłaty drogowe w Niemczech

W Niemczech, jak już ustaliliśmy, nie ma winiet ani opłat, za przejechany konkretny odcinek autostrady. Dotyczy to samochodów osobowych, aut dostawczych (takich do 7,5 tony masy całkowitej) oraz także motocykli.

Wśród samochodów zwolnionych z obowiązkowych opłat w Niemczech są jeszcze:

  1. autobusy
  2. auta policyjne
  3. auta różnego rodzaju pogotowia
  4. auta straży pożarnej
  5. samochody napędzane gazem ziemnym – CNG lub LNG, bez LPG
  6. samochody elektryczne
  7. pojazdy federalne, sił zbrojnych, obrony cywilnej itp.
  8. także pojazdy przewożące pomoc humanitarną, czy te od naprawy dróg i autostrad

Jednak w dwóch przypadkach, trzeba będzie ponieść opłaty za przejazd w Niemczech dwoma tunelami – Herrentunnel i Warnowtunnel. W obu przypadkach cennik jest uzależniony od konkretnych kryteriów. I tak Warnowtunnel – https://warnowquerung.de/der-tunnel/ uzależnia wysokość swoich opłat, od wysokości pojazdu oraz konkretnej pory roku.

Warnowtunnel:

  • pierwsza grupa to samochody osobowe, motocykle i auta z przyczepą do wysokości 2,05 metra. W cieplejszej części roku (01.05 – 31.10) płacą 4,30 euro, w zimniejszej (01.11 – 30.04) 3,50 euro.
  • druga grupa to samochody dwuosiowe o wysokości od 2,05 metra do 2,60 metra. W cieplejszej części roku (01.05 – 31.10) płacą 5,40 euro, w zimniejszej (01.11 – 30.04) 4 euro.

Reszta grup to samochody dostawcze i ciężarowe, którymi raczej nie jeździmy na wycieczki czy na wakacje.

Z kolei przejazd przez Herrentunnel – https://www.herrentunnel.de/index.php/maut-tarife/maut-tarife-2.html jest uzależniony jedynie od wysokości pojazdu, jakim się poruszamy.

Herrentunnel:

  • auta do 1,30 metra wysokości (także te z przyczepą) + motocykle płacą 1,90 euro
  • auta dwuosiowe o wysokości ponad 1,30 metra płacą 3,50 euro
  • auta trzyosiowe o wysokości ponad 1,30 metra płacą 9,10 euro
  • auta czteroosiowe i więcej o wysokości ponad 1,30 metra płacą 14,50 euro

Co jeszcze warto wiedzieć o drogach i autostradach w Niemczech?

Poruszając się niemieckimi drogami trzeba mieć przy sobie ważny dowód osobisty lub paszport oraz oczywiście prawo jazdy. Obowiązkowym dokumentem jest także dowód krajowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na samochód. Jeśli jedziemy z przyczepą, to również potrzebny jest osobny papier, wypisany na nią. W Niemczech policja jest szczególnie wyczulona nie tylko na woń alkoholu, ale także na zły stan techniczny pojazdów. Warto zatem rozważyć wykupienie dobrego ubezpieczenia, by w razie czego pokryło ewentualne nieprzewidziane naprawy.

Jeśli chodzi o ograniczenia prędkości na drogach w Niemczech, to wygląda to w następujący sposób:

  • do 50 km/h w terenie zabudowanym
  • do 100 km/h na drogach ekspresowych
  • do 130 km/h na autostradach (zalecane)

Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi w Niemczech to 0,5 promila. Za przekroczenie tej normy grozi mandat w wysokości od 250 euro, nawet do 3000 euro. Na wyposażeniu każdego samochodu musi znajdować się apteczka, trójkąt ostrzegawczy oraz lampy ostrzegawcze, jeśli nasz pojazd jest cięższy, niż 3,5 tony. Zalecanym wyposażeniem są także kamizelki odblaskowe oraz zimowe opony, kiedy wymaga tego sytuacja.

Winiety w Niemczech
Winiety w Niemczech / Autostrady w Niemczech

Ważne numery telefonów w Niemczech

112 – numer alarmowy
110 – policja
+49 180/222 22 22 – pomoc drogowa ADAC
+49 180/234 35 36 – pomoc drogowa ACE
+49 30 223130 – Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Niemczech
+49 30 7001 4801 – telefon dyżurny Ambasady RP w Niemczech (tylko w nagłych przypadkach)

Mapa sieci autostrad w Niemczech

Na mapie znajdziesz wszystkie autostrady w Niemczech:

5 opinie na forum “Autostrady w Niemczech / Winiety i opłaty drogowe”

  1. Super interesujący artykuł! Naprawdę dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy na temat autostrad w Niemczech. Bardzo podoba mi się, że są one bezpłatne i mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę. Jestem pod wrażeniem, jak precyzyjnie opisane są zasady korzystania z autostrad i jakie są sankcje za ich nieprzestrzeganie. Ogólnie, świetnie napisany i dobrze zilustrowany tekst. Pasmo informacyjne zawarte w artykule sprawia, że czytanie go było naprawdę przyjemne. Polecam!

    Odpowiedz
  2. Ciekawy artykuł! Bardzo interesujące jest dowiedzieć się o systemie opłat za autostrady w Niemczech. Podoba mi się, że istnieje różnorodność opcji płatności, co daje większą wygodę podróżnym. Ciekawe też jest porównanie opłat w różnych krajach europejskich. Również podoba mi się informacja o planach rozwoju infrastruktury drogowej w Niemczech. W sumie, bardzo przydatne i interesujące informacje dla podróżujących po Niemczech.

    Odpowiedz
  3. Artykuł jest interesujący i dobrze napisany. Podoba mi się, że przedstawia różne informacje o autostradach w Niemczech, takie jak ich długość, opłaty czy ograniczenia prędkości. Dobrze wiedzieć, że w Niemczech istnieje tak rozbudowana sieć autostrad. Cieszę się również, że artykuł porusza kwestie związane z ochroną środowiska i planami modernizacji autostrad. Wartościowe informacje dla kierowców podróżujących przez Niemcy.

    Odpowiedz
  4. Bardzo interesujący artykuł! Dowiedziałem się wiele ciekawych rzeczy na temat autostrad w Niemczech. Dobrze, że opisano zarówno ich historię, jak i współczesne wyzwania i plany rozwoju. Wraża mnie, jak dbają o doskonałą jakość dróg i bezpieczeństwo użytkowników. Dziękuję za te informacje!

    Odpowiedz
  5. Artykuł na stronie lasti.pl dotyczący niemieckich autostrad jest bardzo interesujący i dobrze napisany. Bardzo podoba mi się jego struktura, która przedstawia różne aspekty tego tematu – od historii autostrad w Niemczech, po ich znaczenie dla lokalnej gospodarki. Dodatkowo, tekst zawiera wiele ciekawych faktów i liczby, które sprawiają, że czytanie jest fascynujące i pouczające. Polecam każdemu, kto jest zainteresowany tematyką infrastruktury drogowej i podróżami po Europie.

    Odpowiedz

Dodaj opinie na forum