Autostrady we Francji / Winiety, opłaty drogowe i drogi szybkiego ruchu

Autostrady we Francji to łącznie 140 odcinków, o długości 12 tysięcy kilometrów. W większości są one płatne, a jedynie po 1/4 całości można jeździć bez kosztów. Płatne autostrady we Francji są obsługiwane przez 22 koncesjonariuszy. Tego rodzaju rozwiązanie zostało opracowane w 60-tych latach, kiedy to francuski rząd postanowił, iż krajowe drogi powinny dorównywać tym z zagranicy.

Dlatego do dziś płatne autostrady są zarządzane przez prywatnych inwestorów. A największy z nich ma pod swoją pieczą ponad dwa tysiące kilometrów tras szybkiego ruchu.

Oprócz autostrad, we Francji do wyboru mamy także sieć dróg ekspresowych. Z kolei za korzystanie z nich, nie ma żadnych opłat. Drogami szybkiego ruchu we Francji podróżujemy zupełnie za darmo. Natomiast dodatkowymi opłatami są objęte w tym kraju niektóre wiadukty, tunele i mosty. Za autostrady za to zapłacimy na tradycyjnych bramkach.

Zanim wyruszysz w podróż upewnij się, że masz aktualne ubezpieczenie

Ubezpieczenie turystyczne

Ubezpieczenie turystyczne

Polisa turystyczna tańsza nawet o 50%. Sprawdź promocje!

Ubezpieczenie oc ac

Ubezpieczenie OC / AC

Ubezpiecz samochód bez wychodzenia z domu. Nawet do 50% taniej!

Winiety we Francji

We Francji system poboru opłat za autostrady, nie opiera się na winietach. Aby tu uregulować należną płatność, wystarczy się zatrzymać na danej bramce i zapłacić kartą czy gotówką. We Francji średnio na każde pokonane 100 kilometrów autostrad trzeba wydać około 8-9 euro.

Winiety we Francji
Winiety we Francji / Autostrady, oołaty drogowe i drogi szybkiego ruchu

Jeśli komuś zależy na dokładnych wyliczeniach i całkowitym koszcie przejazdu francuskimi autostradami, to podając miasto wyjazdu oraz to docelowe na przykładowej stronie, należącej do jednego z operatorów https://www.autoroutes.fr/en/routes.htm dostaniemy wszystko ładnie podliczone. Zarówno koszt przejazdu autostradami, jak i koszt paliwa, który zużyjemy na przejazd.

Przykładowe koszty przejazdów przez płatne autostrady we Francji:

  • Paryż – Aix-en-Provence 60,9 euro
  • Angers – Nantes 8,70 euro
  • Bordeaux – Lyon 54,40 euro
  • Calais – Reims 23,20 euro
  • Cannes – Paryż 75,20 euro
  • Grenoble – Albertville 9 euro
  • Lyon – Montpellier 27,40 euro
  • Montpellier – Valence 18,80 euro
  • Nicea – Paryż 78,20 euro
  • Strasburg – Paryż 39,60 euro
  • Valence – Grenoble 10,20 euro

Koszt przejazdu za autostrady we Francji jest nie tylko uzależniony od ilości pokonanych kilometrów. Na jego całkowitą sumę wpływa także kategoria do której należy nasz pojazd, którym się poruszamy.

We Francji podział ten wygląda następująco:

  1. kategoria pierwsza – obejmuje pojazdy o wysokości do 2 metrów oraz dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony
  2. kategoria druga – obejmuje samochody o masie całkowitej do 3,5 tony, jednak ich wysokość wynosi powyżej 2 metrów, ale nie więcej niż 3 metry
  3. kategoria trzecia – obejmuje auta 2-osiowe, o wysokości równej lub większej niż 3 metry i masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony
  4. kategoria czwarta – obejmuje pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz wysokości 3 metrów, jednak mające powyżej dwóch osi.
  5. kategoria piąta – obejmuje motocykle oraz wszelkie pojazdy trójkołowe

Na wysokość opłat za autostrady we Francji, oprócz ilości przejechanych kilometrów oraz kategorii, do której należy nasz pojazd, wpływa czasem także pora dnia – w godzinach szczytu bywa drożej oraz ceny ustalone przez konkretnego zarządcę autostrady.

Autostrady we Francji

Sieć autostrad we Francji jest rozbudowana. Część – około 9000 tysięcy kilometrów jest płatna i zarządzana zewnętrznymi firmami, druga część czyli niecałe 3000 kilometrów należy bezpośrednio do państwa i za poruszanie się tymi odcinkami autostrad, nie są pobierane opłaty.

We Francji poprzez definicję autostrady, rozumiane są drogi do jazdy tylko dla pojazdów mechanicznych, bez żadnych skrzyżowań. Całą sieć szybkich tras stanowią natomiast zarówno autostrady jak i drogi ekspresowe. Te pierwsze powstały dopiero po II wojnie światowej i potem kolejne rządy próbowały nimi zarządzać, a przede wszystkim wymyślić dobry system na ich finansowanie. Ostatecznie stanęło na tym, że większość autostrad we Francji kierowana jest przez prywatne firmy.

Aktualnie są nimi:

  • ALIS
  • APRR
  • AREA
  • ASF
  • ATMB
  • CEVM
  • Cofiroute
  • ESCOTA
  • Sanef
  • SAPN
  • SFTRF

Cechą charakterystyczną autostrad we Francji jest fakt, że nie są one zbyt długie. Krótkie odcinki tras są też zarządzane przez różne podmioty. Oznakowanie francuskich autostrad jest natomiast całkowicie tradycyjne. Na mapie są one zaznaczone dużą literką A oraz odpowiednią liczbą. Co ciekawe cały układ autostrad we Francji opiera się na scentralizowanym punkcie, od którego odchodzą wszystkie inne trasy. Tym miejscem jest oczywiście stolica, czyli Paryż.

Najbliższe mu autostrady mają najniższą numerację. Im dalej od stolicy, tym cyferki w oznakowaniu są wyższe.

Lista autostrad we Francji:

  • A1 – autostrada, która biegnie w stronę Lille
  • A2 – autostrada – odgałęzienie A1, które kieruje do Cambrai i Valenciennes
  • A3 – obwodnica Paryża, która łączy się z A1
  • A4 – autostrada, która biegnie do Reims i Strasburga
  • A5 – autostrada, która prowadzi do Troyes
  • A6 – autostrada wiodąca w stronę Lyonu
  • A7 – autostrada, która łączy Lyon z Marsylią
  • A8 – autostrada – odgałęzienie A7, która prowadzi ku Nicei i Aix-en-Provence
  • A9 – autostrada – odgałęzienie A7, która biegnie w kierunku Montpellier i Perpignan
  • A10 – autostrada, która wiedzie do Bordeaux i Orleanu
  • A11 – autostrada prowadząca do Nantes i Le Mans
  • A12 – autostrada wiedzie od przedmieścia w Trappes do Paryża
  • A13 – autostrada, która biegnie do Caen, Rouen i Hawru
  • A14 – autostrada łącznik z A13
  • A15 – autostrada prowadząca na przedmieścia Paryża w Cergy i Pontoise
  • A16 – autostrada, która wiedzie w kierunku Calais i Amiens
  • A19 – autostrada łącznik, który scala autostradę A5 z A10
Autostrady we Francji
Autostrady we Francji / Źródło: Wikipedia

Jeśli chodzi o dalszą numerację, to autostrady we Francji zostały podzielone na poszczególne części kraju i odpowiadające im cyferki. I tak mamy autostrady A2x, którymi są oznaczone trasy na północy Francji. A3x to autostrady z północnego-wschodu tego kraju, A4x to trasy alpejskie oraz te prowadzące znad Doliny Rodanu. A5x znajdziemy na Lazurowym Wybrzeżu, A6x to autostrady z południowego zachodu Francji, a A7x to środkowa część tego kraju. Natomiast A8x to oznakowanie tras na wschodzie tego państwa.

Jeśli spotkamy trzycyfrowe oznaczenia autostrad na mapie, to będą one dotyczyć jedynie bardzo krótkich odcinków szybkich tras.

Drogi szybkiego ruchu we Francji

We Francji drogi ekspresowe oznaczone są na mapach dużą literą N lub RN (Route Nationale) wraz z odpowiednim numerem. Natomiast drogi samorządowe (Routes Departementales) można rozpoznać po dużej literce D i odpowiedniej cyferce. Za te trasy są jednak odpowiedzialne lokalne władze samorządowe.

Warto też dodać, fakt że od końca lipca do początku sierpnia i od końca sierpnia do początku września we Francji trwają ferie. Oznacza to tyle, że w tym okresie drogi te mogą być nieco bardziej zatłoczone, a ruch drogowy wzmożony.

Opłaty drogowe we Francji

Jak już wyżej wspomnieliśmy opłaty drogowe we Francji reguluje się na tak zwanych bramkach. Płatności dokonujemy albo za pomocą gotówki, albo kartą płatniczą. Jeszcze innym wyjściem jest wprowadzony dopiero w 2000 roku, elektroniczny system poboru opłat pod nazwą – Télépéage. Całość polega na tym, że trzeba po prostu wypożyczyć nadajnik radiowy i umieścić go na naszym samochodzie.

To właśnie dzięki niemu, rozstawione na autostradach we Francji odbiorniki, odnotowują nasz przejazd. Za który potem jest ściągana odpowiednia kwota z naszego konta.

Oprócz opłat za korzystanie z samych autostrad we Francji, trzeba jeszcze dodatkowo zapłacić za przejechanie niektórych mostów, wiaduktów i tunelów. Spis wszystkich umieszczamy pod spodem:

  1. Eurotunnel
  2. Most Tancarville
  3. Most Normandie
  4. Wiadukt Millau
  5. Tunel Mont Blanc
  6. Tunel Prado Carenage
  7. Tunel Maurice-Lemaire
  8. Tunel Frejus
  9. Tunel Puymorens
  10. Tunel Duplex
  11. Tunel Prado-Południe

Przykładowe opłaty za przejazd poszczególnymi pojazdami, dodatkowo płatnymi fragmentami tras:

  • Wiadukt Millau – motocykle 4,90 euro, samochody osobowe 10,10 euro (latem), kampery 15,10 euro (latem)
  • Tunel Mont Blanc – motocykle 28,80 euro, samochody osobowe 43,50 euro, kampery 57,60 euro
  • Tunel Prado-Południe – motocykle, samochody osobowe i kampery po 2,80 euro od pojazdu
  • Tunel Frejus – motocykle 28,80 euro, samochody osobowe 43,50 euro, kampery 57,60 euro
  • Most Normandie – motocykle bezpłatnie, samochody osobowe 5,40 euro, kampery 6,30 euro
  • Most Tancarville – motocykle bezpłatnie, samochody osobowe 2,60 euro, kampery 3,20 euro
  • Tunel Puymorens – motocykle 4 euro, samochody osobowe 6,70 euro, kampery 13,80 euro

Zobacz też inne aktualne ceny we Francji.

Autostrady we Francji i winiety
Autostrady we Francji i winiety

Co jeszcze warto wiedzieć o autostradach i drogach we Francji?

Aby prowadzić pojazd we Francji potrzebne jest oczywiście prawo jazdy oraz ważny dowód osobisty bądź paszport. Do tego potrzebne jest ubezpieczenie OC, dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym oraz ewentualne pozwolenie od firmy leasingowej, jeśli podróżujemy firmowym samochodem (przetłumaczone na język francuski).

Na wyposażeniu każdego auta poruszającego się drogami i autostradami we Francji, musi się znaleźć komplet zapasowych żarówek, trójkąt ostrzegawczy, komplet kamizelek odblaskowych dla wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz zabezpieczenie przed włamaniem. Do zalecanych przedmiotów można tu zaliczyć gaśnicę, alkomat czy apteczkę.

Jeśli chodzi o dopuszczalną prędkość na drogach i autostradach we Francji, to limity wyglądają następująco:

  • do 50 km/h w terenie zabudowanym
  • do 80 km/h poza terenem zabudowanym
  • do 110 km/h na drogach ekspresowych
  • do 130 km/h na autostradach
  • do 110 km/h na autostradach przy złych warunkach atmosferycznych (deszcz, śnieg)

Po Francji podróżujemy w zapiętych pasach, nie rozmawiając przez telefon komórkowy (nawet nie można korzystać z zestawów głośnomówiących). Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi to tu 0,5 promila. Jeśli chodzi o kierowców z krótkim stażem prowadzenia samochodów, to jest on obniżony nawet do 0,2 promila. Natomiast dzieci przewozi się tu w specjalnych fotelikach, aż do 10-tego roku życia.

Mapa autostrad we Francji

Poniżej znajdziesz mapę autostrad we Francji:

Ważne numery telefonów na terenie Francji

Dajcie znać na forum jakie są Wasze opinie na temat autostrad we Francji oraz winiet.

Dodaj opinie na forum